|
Post by Venn on Aug 18, 2014 19:24:51 GMT 2
AEOLUS FORTIKSEN HOITOPÄIVÄKIRJA
hoitaja: Iiris
Asuu karsinassa nro. 1
Tarhaus: Tarhataan Finan kanssa, tarhassa numero 2.
Loimitus: Talvisin tamma klipataan, joten sitä loimitetaan huolellisesti. Sateella sadeloimi, sadeloimen alle fleeceloimi jos lämpötila on alle 5°C. Fleeceloimi jos pakkasta yli -5°C, toppaloimi kaulakappaleella jos yli -15°C, jää talliin jos pakkasta on yli -20°C.
Liikutus: Jännesuojat esteillä ja maastoesteillä.
Ajankohtaista: Luna on saanut 1. joulukuuta orivarsan, Vikin. Hoitaja saa touhuilla varsan kanssa normaaleita hoitojuttuja. Luna palaa tunneille joulukuun puolessavälissä.
|
|
Chiyo
Uusi tuttavuus
|
Post by Chiyo on Nov 2, 2014 16:19:24 GMT 2
Muutoksen tuulia, 02.11.-14- Ihan sama! huudan pikkusiskolleni Marialle, kun hän kysyy mitä haluaisin kaupasta. - Tuo vain jotain, jatkan. Minulla oli tärkeämpääkin tekemistä kuin miettiminen, otanko suklaata vai irtokarkkeja. Olin menossa tallille ristiriitaisin tuntein. Olin nimittäin pari päivää sitten nähnyt Mirandan hevosen Lunan laitumella irroittelemassa ponien kanssa. Minulle oli tullut tunne, että jokin asia oli pielessä. Ja tänä aamuna tajusin sen. Pielessä oleva asia oli Ithi. Se ei vain tuntunut omalta. Ithi tuntui vieraalta ja kaukaiselta. Olin ihastunut Ithiin sen hulmuavan hännän, pitkän harjan ja mielenkiintoisen luonteen ansiosta: harja ja häntä ovat kirous; ei niitä saa edes hiusten selvitysaineella puhtaiksi ja mitä mielenkiintoiseen luonteeseen tulee, Ithi on luonteeltaan vain diiva ja itsepäinen. Eli aion lopettaa Ithin hoitamisen. En minä tietenkään ilman hoitohevosta jää. Olen iskenyt silmäni Lunaan. Havahdun haaveistani, kun huomaan että olen jo Myllykujan tienhaaran kohdalla. Käännän skootterini tiukkaan käännökseen ja kurvaan Myllykujalle johtavalle tielle. Pian olenkin jo perillä. Nostan kypärän pois silmiltäni ja silmäilen tallipihaa. On lauantai ja kello on vartin yli kaksi. Eli hevoset ovat maastotunnilla! Hymyilen itsekseni, heti ensimmäisenä paivänä opettelin tuntilistat ulkoa. Siitä oli hyötyä. Kun saavun tallin oven eteen, vilkaisen syyllisenä Ithin tarhaa. Se on tyhjä. Huokaan helpottuneena. Ithi on maastossa. Avaan kolisevan tallinoven ja astun sisään. Suuntaan tottuneesti satulahuoneeseen ja laitan painavan ratsastuskassini kaappiini. Olin tuonut kaikkea hyödyllistä mukanani, että voisin sisustaa kaappini omakseni. Kun saan tungettua kassini kaappiin, suuntaan tallin toimistoon. Henkäisen syvään toimiston ovella, ja koputan oveen. - Sisään! Miranda huikkaa toimistosta. Avaan varovasti oven, ja astun sisään. - Istu vaan, Miranda sanoo, ja potkaiseee jakkaraa minua kohti. Istun tottelevaisesti ja avaan suuni. - Niin totaa.. Mä aion vaihtaa hoitohevosta, sanon nopeasti ja katson Mirandaa anovasti silmiin. - Eikö Ithi kelvannutkaan? Miranda kysyy hymyillen. - Noo.. Sanotaan vaikka että Ithi ei ollut minun tyyppiäni, vastaan jo hennosti hymyillen. - Ymmärrän. Ketä olet ajatellut uudeksi hoitohevoseksesi? Miranda kysyy kiinnostuneena. - Mä näin eilen Lunan laukkaavan laitumellaan, sanon kuin se olisi maailman ihmeellisin asia. Mirandan kasvoilla käväisi huolestuneen ja yllättyneen ilmeen sekoitus ennenkuin hän avasi suunsa. - Selvä. Tervetuloa Lunan hoitajaksi! Miranda sanoo. Syvällisen keskustelumme jälkeen Miranda pitää saarnan mitä saa ja mitä ei saa tehdä Lunan hoidossa. Nyökyttelen ja naureskelen itsekseni. Lopulta pääsen lähtemään. Kohta pitäisi jo lähteä kotiin, mutta halusin vielä kaydä katsomassa hoitohevostani. Kun pääsen Lunan tarhan viereen, huomaan Voodin maleksivan portilla, mutta Lunasta ja Finasta ei näy jälkeäkään. Pian kuitenkin huomaan valkoisen ja harmaan hännän pusikossa. Hymyilen itsekseni. Yhtäkkiä kaksi hurjistunutta hevosta laukkaavat portille. Luna ja Fina ravailevat ja kerjäävät huoimiot aidan vieressä. Naurahdan ja lähden kotiin.
|
|
|
Post by Venn on Nov 4, 2014 19:48:30 GMT 2
Heh, ihana alku Ymmärrän kyllä, ettei hoitohevosen vaihtaminen ole helppo päätös, mutta on paljon mukavampaa hoitaa hevosta, josta oikeasti välittää - tuskin kumpikaan, hevonen tai hoitaja, nauttisi pakkopullalta tuntuvasta hoitamisesta. Silmääni ei sattunut kirjoitusvirheitä, ja tarina oli mukavan pieni piipahdus tallilla, hyvä! Tarinasta anna 10v€+1ap+1lp sekä ihasta ja vauhdikkaasta kuvasta 10v€+1ap+1lp!
|
|
Chiyo
Uusi tuttavuus
|
Post by Chiyo on Dec 8, 2014 16:09:50 GMT 2
Tuossa olisi siis kuva jossa minä varustan Lunaa tunnille. Tehtävä suoritettu! Attachments:
|
|
|
Post by Miranda on Dec 11, 2014 10:02:28 GMT 2
Oikein kiva piirros . Olet saanut piirrokseen yksityiskotia, kuten lattialla purut/heinät, ja kaltereiden tausta. Annan tästä 8v€ + ap + lp.
|
|
|
Post by Eka hoitokerta on Jun 8, 2015 7:46:59 GMT 2
Ensimmäinen hoitokerta
Yöllä oli satanut, ja ilma oli viileää ja kosteaa. Pari yksinäistä lintua lauloi. Pihalla ei näkynyt elon merkkiäkään. Talutin pyöräni pihalle. Astuin talliin. Valot olivat päällä ja hevoset söivät heiniään. Joku oli käynyt. Kurkistin satulahuoneeseen, toimistoon ja vessaan. Ei ketään. No, vihdoin ainakin hiljainen talli apua kyseleviltä alkeisratsastajilta. Naurahdin itsekseni ja nappasin satulahuoneesta Lunan satulan ja suitset. Kipitin tamman karsinalleen. Karsinan edessä oli jo hänen harjapakkinsa. Laitoin satulan telineeseen ja suitset roikkumaan koukkuun. Napsautin riimunnarun tamman sinisiin jo aika likaisiin päitsiin. Neiti on ilmeisesti myös aika piehtaroija. Päätin hoitaa neidin ketjuissa käytävällä. Otin harjapakista suan, ja annoin sen laulaa kun harjasin neidin selkää. Puhdistettuani molemmat puolet oli pehmeämmän harjan vuoro. Harjasin sillä jalat ja erityisesti ne kohdat mihin suojat tulivat. Harjasin vielä päätä ja putsasin kaviot. Sitten nakkasin varusteet selkään. Laitoin kypärän päähäni ja lähdin taluttamaan neitiä kentälle. Nousin kyytiin ja säädin jalustimet sekä satulavyön. Sitten lähdin kävelemään kenttää ympäri. Satula narisi, kun Luna käveli venyttäen kaulaansa. Nautin hetkestä. Pihaan kaarsi auto, ja autosta astui Miranda. Hän huiskutti minulle kättänsä ja lähti talsimaan kenttää kohti. Kiristin ohjia ja otin ravia. Sain Lunan kuulolle ja käyttämään takajalkojaan. Ohjasin sen keskiympyrälle ja asetin molempiin suuntiin ja vaihdoin ympyrällä suuntaa. Tammaa oli vaikeaa ratsastaa, sillä neiti saattoi ylireagoida asioista. Sitten otin pitkälle sivulle laukkaa. Lunan laukka oli helposti arvioitavista, ja se keinutti ihanasti. Lopuksi se lähti kiihdyttämään laukkaa ja minun piti tehdä pääty-ympyrä. Sitten tamma ravasikin taas nättiin tahtiin ympäri. Hidastin käyntiin ja annoin pitkät ohjat. - Hienosti meni! Miranda kehui ja tuli kävelemään Lunan viereen. Hän antoi ohjeita ja neuvoja, kuinka saa Lunan menemään esteilläkin hyvin. Otin tärkeät neuvot talteen, ja ohjasin Lunan kaartoon. Tulin alas ja Miranda nosti jalustimet ja minä kiristin vyötä. Sitten lähdimme talliin. Venn oli puhdistamassa Lunan karsinaa. - Vai niin, sieltähän te tulitte. Sain juuri sopivasti karsinan puhdistettua. Pitää viedä muutkin konit tarhaan jotta saan puhdistettua niidenkin lantaläjät. Venn sanoi. Otimme Lunalta varusteet ja jätimme sen karsinaan syömään heiniään. Vein satulan paikoilleen ja Miranda pesi kuolaimet ja paketoi suitset. Kävin sanomassa Lunalle heipat ja lähdin kotiin.
|
|
|
Post by Venn on Jun 10, 2015 23:13:38 GMT 2
(Vastaan nyt tähän, voit toki lähettää saman hoitotarinan uusilla tunnuksilla niin tulee sitten profiiliin näkyviin :-) 8.6.2015, ensimmäinen hoitokerta; Hoi, siinäpä tuli monta asiaa tehtyä lyhyessä ajassa. Kuvailit hyvin tunnelmaa tultuasi talliin, ja hoidit Lunaa hyvin. Muistutusena vielä, että tamma on varsonut hetki sitten, eikä sillä liian rankkoja treenejä saa tehdä - tässä oli hyvä perustreeni :-) Aika rohkeasti menit (vielä) tuntemattoman hevosen selkään ilman henkilökunnan valvontaa - hienoa kuitenkin, että tunti sujui hyvin ilman suurempia kommelluksia. Suoritat kuitenkin tasoja, niin kannattaa aina välillä vilkaista oman tason oikeudet-listaa; itsenäinen ratsastus tulisi vasta viisi. Onneksi emme täällä niin tarkasti katso tasorajoja ja oikeuksia, mutta tulevaisuudessa kannattaa vähän silmäillä listaa suuntaa antavana ohjeistuksena (: Äidinkielellisesti tarina oli hyvin napakka, pientä lauseenpituuden vaihtelua ja jaksotusta jäin tosin kaipaamaan. Ekaksi tarinaksi ja hoitokerraksi tämä oli oikein soppelin pituinen, ja hevonen tuli oikein hyvin hoidettua - seuraavissa tarinoissa kannattaa keskittyä myös tallin ihmissuhteisiin ja muihin hoitajiin. Palkkioksi annan tästä yhteensä 8v€ sekä 2ap ja 1lp.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 18, 2015 10:02:19 GMT 2
Kauneushoitoa
Vedin tuulitakkini vetoketjun leukaan asti. Sellainen on meidän suomen kesä. Vaikka kauniissa maalatussa postikortissa näkyy punainen tila jonka lehmät laiduntavat iloisena niityllä, suomenlippu heiluu salossa ja sinisessä järvessä lapset uivat. Meidän kesä ei ole sellainen. Meidän kesä on sellainen, missä ihmiset pukeutuvat toppapukuun ja kulkevat pipo päässään, ja hevoset kuorrutetaan tuhansilla loimilla ja vesi on niin kylmää ettei kalatkaan siellä kehtaa uida. Se tuntui toivottomalta ajatukselta, mutta haaveeni etelän lämpöön voimistui. Hipsin nopeasti talliin ja menin Lunan karsinaan. Siellä tamma seisoi apean näköisenä odottaessaan ihanaa suomen suvea yhtä paljon kuin minä vihreä fleeceloimi niskassaan ja pintelit jaloissaan. Kuorin tamman varusteistaan ja heivasin sen käytävälle. Tänään aikomuksena oli tehdä ei mitään, tai no tehdä jotain mistä en vielä tiedä. Eilisen haaveet talutusmaastoista Lunan kanssa missä aurinko valaisee puiden latvoja ja linnut livertävät puissa oli nyt vain unta. Harjasin neidin sutjakkaasti. Puhdistin kaviot ja selvitin tamman harjaa ja häntää. Huomasin, että Lunan takkutukkaan tarvitsi järeämmät työkalut, ja kävin hakemassa pesarilta nyppimiskamman ja selvitysainetta. Sitten ahkeroin varmaan vartin harjan kanssa, ja hännälle tarvittiin isompi operaatio, joten talutin tamman pesarille. Laitoin ämpäriin haaleaa vettä ja hevosshampoota. Sitten uitin tamman häntää vedessä, ja harjasin ja rapsutin muta kokkareita tamman harjasta. Se ei käynytkään niin helposti, ja siihenkin meni aikaa. Huokaistessani lopulta että häntä on valmis, vein tamman karsinaansa ja jätin sen sinne fleeceloimi päällään. Sitten oli harjojen vuoro puhdistautua. Istahdin tamman karsinan eteen ja aloin nyppiä harjoista jouhia. Saatuani harjat puhtaaksi, laitoin muoviset harjat ämpäriin likoamaan joka oli täynnä vettä, jossa oli mäntysuopaa. Kaviokoukkukin pääsi ämpäriin ja puiset harjat hankasin toisia vasten. Putsasin harjoja ämpärissä, ja kun kaikki oli valmista, kaadoin ämpärin vedet pesupaikalle ja vein harjat satulahuoneeseen kuivumaan. Sitten kaikki oli valmista.
|
|
|
Post by Venn on Jun 21, 2015 21:11:15 GMT 2
18.6., kauneushoitoa Oi, ihanaa kuvailua ja täsmäkuvaus Suomen säästä :'D Kirjoituisvirheitä en huomannut, ja hoidit Lunan hyvin, kyllä tamma varmasti nautti pesuhetkestään. Ihme kyllä tamman harja näytti poikkeuksellisen kiiltvältä vielä seuraavankin päivän tunneilla, hyvää työtä siis teit!
Annan tästä +10v€ sekä 1ap ja 1lp :>
|
|