29.11.2014-Haloo, eikö täällä perhana ikinä ole ketään, kuului murahdus tallikäytävältä. Kävelin hiljaksee varustehuoneen ovelle ja näin sinioranssiin haalariin sonnustautuneen vanhan miehen.
-Ömm minä olen, sanoin varovasti ja mies säpsähti kääntyen kannoillaan.
-Terve, tiedätkö missä tilan omistajakaksikko luuraa? Mies kysyi jo varsin lempeään sävyyn, vieno hymyn kare kasvoillaan.
-Ei ole näkynyt muutamaan tuntiin, vastasin tälle.
-No voihan huopatossu, minun piti kahvia heidän kanssaan hörppiä pitkästä aikaa, mies sanoi pettyneesti.
-Minä voin juoda kanssasi kahvit, jos vaikka he saapuisivat sillä aikaa, ehdotin miehelle.
-Sehän sopii, minä olen muuten Martti Heravuo jos et tunnistanut, Martti sanoi narahtaen.
-Hauska tutustua, minä olen Tanja, yksi tallin hoitajista, hymähdin ja ravistin miehen kättä. Kävelimme peräkanaa toimistoon ja pistimme kahvit tippumaan.
Muutaman kupillisen ja koko Martin elämäntarinan jälkeen ei Mirandaa saatika Venniä näkynyt missään. Päätin, että oli aika pirauttaa Mirandalle.
-No heei, missäs luuraat, Martti on täällä ja kaipaa kahviseuraa, sanoin ennenkuin nainen ehti edes kunnolla vastata.
-Herttinen, tässä minä kotosalla syömässä olen ollut, tulen tuota pikaa, Miranda huudahti puhelimeen ja pian kuului jo tuttu tuuttaus langalta.
-Miranda tulee pian, hymähdin kysyvän näköiselle miehelle.
-Hyvä juttu, Martti vastasi ja uppoutui syvemmälle sohvan uumeniin.
Noin vartin kuluttua Miranda saapui ja sain luvan lähteä suorittamaan omia hommiani. Olin luvannut suunnitella Norpattaren kanssa kivan maastoretken, jonka lähtisimme kiertämään iltapäivällä. Naista ei kuitenkaan ollut näkynyt koko aamupäivänä, joten päätin kavuta heinävintille päiväunille.
Heräsin tovin kuluttua johonkin hyvin märkään ja limaiseen kasvoillani. Avasin silmät ja näin Unan suuren kielen lipovan poskeani.
-Una lopeta, naurahdin ja työnsin karvakasaa tuonnemmas. Koira haukahti leikkisästi ja alkoi pomppia ympärilläni. Nousin istuma asentoon ja rapsutin koiraa otsalta. Se hyppäsi syliini ja rojahdin takaisin makaamaan.
-Noniin Una rauhoitutaas sitten, oot vähän turhan iso sylikoiraksi, hymähdin ja työnsin koiraa taas poispäin. Pian heinävintin portaikkoon ilmestyi tuttu pää.
-Täällähän sä oot, oon kolunnut koko tallin, Norpatar murahti ja käveli viereeni istumaan.
-Mä kuule odotin sua koko aamupäivän, sanoin moittivasti.
-Pyhpah, mietitääs nyt sitten mihin mennään, Norpatar hymähti.
-Kalliokosken reitti vois olla ihan kiva, sanoin tuolle.
-Nääh mä just olin siellä, mennään siimestielle? Norpatar ehdotti.
-Nojoo okei, tullaan sieltä takasin sitten kylän raittia ja käydään vaikka kaupassa hakemassa jotain syötävää, pohdin.
-Okei tehään niin, puolen tunnin päästä pihalle ja lähdetään, Norpatar sanoi ja hävisi vintiltä.
-Puolituntia pyh, siinä ajassa ehdi edes alas täältä, mutisin ja kampesin Unan viereltä ylös. Kapusin takaisin tallin puolelle ja lähdin hakemaan Julia sisälle.
Puolentunnin päästä seisoin täydessä pytingissä Julin kanssa tallipihalla, mutta Norpatarta ja Voodia ei näkynyt missään. Aloin jo kyllästyä seisoskeluun ja meinasin lähteä matkaan yksin, kun Norpatar ilmestyi ovesta.
-Sori kävin hakemassa toimistosta kahvia termariin, nainen huudahti ennen kuin ehdin esittää moitteeni. Nyökkäsin vain ja nousimme uljaiden ratsujemme selkiin. Lähdimme rinnatusten kulkemaan kohti metsää. Päivälle oli osunut todella kirpeä pakkassää, joten näytin melko sumopainijalta Julin selässä kaikkine toppavaatteineni. Juli oli onneksi tottunut kovempiinkin pakkasiin ja kasvattanut tuuhean paksun lämpöisen talvikarvan, joten sen kylmyydestä ei tarvinnut murehtia. Voodille Norpatar oli laittanut ratsastusloimen varmuuden vuoksi. Maa oli huurteinen, mutta lunta Myllykujaan ei ollut vieläkään satanut, vaikka sitä oltiin odoteltu jo tovi. Toivottavasti edes joulusta tulisi valkoinen.
Olimme kulkeneet jo tovin ja siimestien alkupää alkoi häämöttää. Kaukaa tuo tie näytti tuiki tavalliselta puiden reunustamalta hiekkatieltä, mutta todellisuus oli sitäkin karumpi ja rutkasti pelottavampi. En tiedä oliko halloween jättänyt minuun traumat vai mikä tuossa tiessä sai niskavillani pystyyn, mutta en todellakaan tykännyt siellä ratsastaa. Mutta koska Norpatar oli tänne halunnut oli parempi suostua, enhän voinut myöntää nössöyttäni muille. Tien synkentyessä alkoi Voodikin olla jo hieman varautunut. Juli taas ei ollut moksiskaan ja kulki rennosti eteenpäin.
-Voodi nyt loppu, koita käyttäytyä, Norpatar komensi ratsuaan.
-Sillä taitaa tulla pupu pöksyyn, hymähdin.
-No näköjään, otetaan tästä pienet laukat niin saadaan vähän rennompi meininki, nainen ehdotti ja ennen vastaustani lähti jo kiitämään eteenpäin tiellä. Kehotin äkkiä Julin heidän peräänsä, sillä jälkeen jääminen tällä tiellä ei houkutellut. Juli laukkasi pehmeästi ja saimme Voodin kiinni melko nopeasti, mutta siitähän tamma vasta riemastui ja taisi herättää kilpailuviettinsä, sillä pian Norpattaresta ja Voodista ei näkynyt jälkeäkään. Hidastin Julin raviin.
-Minne asti ne oikein itsensä kiidätti, tuhahdin ja yritin tähyillä eteenpäin. En kuitenkaan nähnyt kuin tummia puiden varjoja ja pienen auringon pilkahduksen puiden välistä. Kahiseva metsikkö ympärillä ei tuonut mitenkään turvallista oloa, joten pyysin Julin takaisin laukkaan, jotta voisimme joskus saada toiset kiinni.
-Mitä sä siellä kävelet, missä Voodi on? Huudahdin kun Norpatar ilmestyi pian puiden välistä tielle. Pysäytin Julin naisen vierelle hölmistynyt ilme naamallani.
-Prkl, joku varis lennähti tosta oksalta ja Voodi veti hepulit, siis oikeesti kunnon hepulit, koska mua ei helpolla selästä alas saa ja tässä sitä ollaan. Tonne se kamalaa vauhtia metsään hävisi, Norpatar voivotteli.
-Voi ei, mitä jos se jää ohjistaan kiinni tai eksyy johonkin taitaitai... kauhistelin.
-Parempi kun mennään ettimään, Norpatar sanoi.
-Hyppää kyytiin, hymähdin ja osoitin Julin pyllyä. Norpatar kampesi itsensä oksalta taakseni Julin selkään. Tamma oli vähän ihmeissään tuplakuormasta, mutta lähti silti kiltisti ohjaamaani suuntaa. Pujahdimme tieltä metsään.
Tunnin metsässä harhailun ja Voodin huutelun, pärähti puhelimeni soimaan.
-Tanja.
-MISSÄ TE OOTTE JA MITÄ VOODI TEKEE YKSIN PIHALLA!!!
-Aivan unohdettiin soittaa, anteeks kauheesti, se sai hepulit ja lähti karkuun.
-Nyt vähän äkkiä tallille päin!
-Tuut Tuut Tuut.
Laitoin puhelimeni takaisin taskuun ja katsahdin Norpattareen.
-Venn ei tainnut olla kovin iloinen, naurahdin.
-Joo kuulin, ehkä parempi lähteä takaisin, Norpatar hymähti.
-Ollaan me vähän tyhmiä kun ei soitettu tallille ensin, oishan pitänyt tajuta että tallille se tiensä löytää, voihkaisin kun käänsin Julin tallin suuntaan.
-No ei aina voi olla niin fiksu, mut tulipahan vähän erilainen maastoretki, nainen sanoi.
Parinkymmenen minuutin kuluttua saavuimme tallipihaan, jossa Venn jo kädet puuskassa odotteli meitä.
-Ennenkun sanot mitään niin se oli vahinko, ei tajuttu soittaa, se oli sekava tilanne, ollaan tosi pahoillamme ja se ei tuu toistumaan, Norpatar sanoi tallimestarille.
-Joo ymmärrän eikä olis pitänyt huutaa, pelästyin vaan niin kovin, että jotain on pahastikin sattunut, mies vastasi ja hymyili meille vienosti.
-Ens kerralla me soitetaan viiden minuutin välein miten meillä menee, hymähdin ja tiputtauduin alas Julin selästä.
-Hmm joo, mutta ehkä sitä ensikertaa on hyvä lykätä muutamalla päivällä, Venn sanoi ja loi meihin merkitsevän katseen, jonka jälkeen katosi tallin uumeniin.
-Tarkottiko toi maastoilukieltoa? Kuiskasin kauhistuneena Norpattarelle.
-En tosiaan tiedä, nainen vastasi.
Kävelimme sisään talliin, hoidimme hevosemme ja veimme ne tarhaan. Loppu hyvin kaikki hyvin.
---
Suoritin tehtävät maastoretki hoitajan kanssa ja kahvit Martin kanssa.
Kyllästyin jo loppua kohden kirjottaa tätä joten sori lyhyt ja sekava loppu.