|
Post by Venn on Nov 25, 2014 18:06:50 GMT 2
ttanja, keskiviikko 19.11. Estetunti Voi, onneksi Hennalta ei palanut käämit sentään aivan täysin Kiva, toteava kerrantyyli oli mukavaa vaihtelua. Ensikosketus esteisiin on saatu, hyvä! Siitä vain sitten ponnistetaan korkeammalle (toivottavasti olitte menneet joskus yksittäisiäkin esteitä, radat voi olla varsin vaativia heti ekalle estetunnille ) Tästä annan 5v€ + 1ap + 1lp Norpatar, sunnuntai 16.11. Oih, hienoa että Voodin steppailu on saatu ainakin suurimmaksi osaksi kytkettyä pois (pitääpä muokkailla luonnetta Voodille tekee vain hyvää välillä saada kurinpalautusta esteiden kanssa, vaikkei esteet sen bravuuri olekkaan. Hyvin mennyt tunti on tekee päivän aina onnistuneeksi, ja Voodikin taisi tykätä omista onnistumisistaan Tästä 14v€ + 2ap + 1lp ttanja, lauantai 22.11. maasto Oi, ihana kuva! Ja ilme on ihan paras, näyttää vähän kuin sinulla olisi pahat mielessä > Ilman satulaa on aina rentouttava maastoilla, toivottavasti ette vain menneet kovin lujaa ettei sattunut vahinkoja. Tästä 8v€ + 1ap + 1lp ttanja, torstai 27.11. estevalmennus Eikai sinulla vain ole silmät kiinni estettä hypätessä, ties minne hevonen voi juota esteen jälkeen :-D Kuvassa on hyvä kuvakulma, ja Juli ainakin näyttää innokkaalta. Tästä myös 8v€ + 1lp + 1ap :>
|
|
Ronja
Uusi tuttavuus
Hei!
|
Post by Ronja on Nov 28, 2014 8:37:04 GMT 2
Ilmoittaudun La yleis I tunnille 29.11
Tallustelin kohti Myllykujan tallia. Joku toinen tuntilainen avasi minulle päätallin ovet. -Kiitos!, vastasin iloisesti. Kurkkasin taulua joka oli kai tuntitaulu, kenet sain ratsukseni. -Ithi! Innostuin. Se kun oli niin kaunis... Hulmuava harja, kiiltävän musta karva... "Blöts, blöörts" Lannan lötinä keskeytti minut. Se oli kukas muukaan kuin "Unelminen hevonen", Ithlinne. - Jaahas, neiti. Mites olisi pieni Yleis I tunti?! Kysäisin ylimielisesti minua toljottavalta jättikokoiselta mustalta tammalta. - No, hei! Sinä oletkin varmaan se uusi Ronja, taakseni yllättäen hiippaillut Miranda tokaisi hymyillen. -Juu, minäpä minä... Vastasin nopeasti. Miranda lähti auttamaan toista tuntilaista. Minä kytkin Ithin kiinni, ja neiti kytki päänsä niin ylös kuin vaan millään pystyi...
Olin saanut niska limassa "diivatamman" varustettua, ja talutettua sen kentälle. Nousimme kaikki selkään opettajamme pyynnöstä. Kiristin vielä kypäräni lopullisesti. -Käyntiä uraa pitkin, opettajamme huikkasi tullessaan kentälle.
##Välihuomautus## Minulla ei ollut oikein aikaa mutta pakko olis silti kirjoitella, joten laitan alle tunnin sisällön ja miten Ithi käyttäytyi.
Tunnilla oli aluksi: Pysäytyksiä,liikkeellelähtöjä,käännöksiä. Sitten ravasimme pitkät sivut,pienissä pääty-ympyrät käynissä. Rata pituussuuntaan leikkaa, loppuverkat. Ithi oli tunnilla opettajan mielest ihan Ithi... Mielestäni se oli tosi kiva, vaikka päriin lätäköön ei voinut sitten millään koskea...
|
|
|
Post by norpatar on Nov 29, 2014 23:08:49 GMT 2
Lauantai 29.11.2014 Maastotunti Hennan kanssa päästiin nauttimaan Kalliokosken maisemista ja kiivettiin melko korkealle, mistä näimme ihanan upeat maisemat. Ratsukseni sainkin tällä kertaa kiipeilyä kaipaavan Minkin. Maasto oli kokeneiden, joten uskallauduimme kiipeilemään kalliopolkuja pitkin.
|
|
|
Post by Venn on Dec 2, 2014 16:10:55 GMT 2
Ronja, lauantain yleistutni 29.11. Otit hyvin Ithin diivamaisen luonteen esille, mutta olisi myös mukava kuulla miten sinä suhtauduit tamman käytökseen (komensitko kenties tammaa, vai totuitko tamman päähänpistoihin ja pystyit olemaan välittämättä niistä yms.) Tarina oli muuten hyvä tiivistys tunnista :> Tästä +8v€ sekä 1lp + 1ap, sekä käy tunnilla- tehtävän suoritus!
// Sait myös nollatason suoritettua, kaapistasi löytyy nyt ykköstason tehtävät sekä pieni bonus!
Norpatar, lauantai 29.11. maastotunti Ah, kiipeileminen on aina hauskaa maastoillessa, ja hepatkin tuntuvat pitävän siitä : D Maisemat olivat kieltämättä upeat. Sait hyvin aikaan joen vaahtoisuuden ja puut ja kalliot. Maastotuntilaiset taisivatkin toivoa lisää kiipeily tuntiohjelmaan, pitääpä keskustella Hennan kanssa. Tästä 8v€ + 1ap + 1lp sekä käy tunnilla x3-tehtävän suoritus!
|
|
|
Post by ttanja on Dec 4, 2014 18:01:18 GMT 2
Osallistun perjantain yleis I tunnille,sain ratsuksi jörön. "Satulaan, satulaan, nousen matkaamaan, Lumi alla jalasten Jörö matkaa etehen. On satulassa hiki, kun hommia tehdään vaan. Nyt jörö herra kiitää ja valkoinen on maa. En tuntiamme unhoittaa kai milloinkaan mä voi." Joululaulun uudelleen sanoitus
|
|
|
Post by ttanja on Dec 4, 2014 18:10:28 GMT 2
Osallistun lauantain maastotunnille ja sain ratsuksi ihanan minkin. Lauantain maastotunnilla Henna vei meidät pitkospuupolun reitille. Mukana oli seitsemän ratsukkoa, me olimme Minkin kanssa jonon keskivaiheilla. Viime ratsastuksesta Minkillä olikulunut jo kiitettävästi aikaa joten oli ihanaa päästä sen selkään taas. Tamman harja oli söpösti letillä ja korvat höröllä koko matkan. Harjoittelimme muutamia perus asioita Hennan kanssa, kuten mitä tehdä jos ratsu pelästyy ja karkaa. Tunti oli opettavainen ja sujui oikein hyvin. Tallille päästyämme hoidin Minkin ja vein tarhaan. taso suoritettu
|
|
|
Post by Miranda on Dec 5, 2014 18:50:20 GMT 2
4.12: yleis I: ihanaa, luovuutta käytetty . Laulelkaahan tuota myös rekiretkellä joulun tiimoilla . Saat tästä 7v€ + 1ap + 1lp. Maastotunti: kiva kun pääsit Minkin selkään pitkästä aikaa . Mukavan kuuloinen maasto, näitä juttuja teroitellaankin talliporukalle nyt kun Voodi teki temppunsa. Annan tästä 8v€ + 1ap. Taso on suoritettu, päivitän sen sivulle saunan jälkeen. Tason läpäisemisestä saat +10v€
|
|
Ronja
Uusi tuttavuus
Hei!
|
Post by Ronja on Dec 7, 2014 22:07:49 GMT 2
Keskiviikon alkeistunti Ratsuna toimi uskollinen JöröSelkääs lämpimään mä istahdan, nauruun pieneen mä purskahdan. Jörtsi pieni tuo hampaitansa esittelee, Sanoo " Käske vaan,, mut en mä sinne mee". Tunnilla poni tu kauniisti jolkottelee, Teemu penkillä laiskasti lekottelee. Kauraturpaa pientä mä kiitän, Se vastaa "Nyt sisään mä liidän"! |||||||||||||| Anteeksi jos runo on ihan kummallinen ja tylsä... En vaan oikeen pysty huumoritajuani pidättämään, enkä mä kyllä omaa runoilian kykyjä
|
|
Chiyo
Uusi tuttavuus
|
Post by Chiyo on Dec 8, 2014 15:41:28 GMT 2
Ilmoittaudun alkeistunnille lauantaina 08.12.2014Sammutin skootterini moottorin, ja nostin kypäräni pois päästä. Heilautin blondeja hiuksiani ja astelin itsevarmasti tallia kohti. Hiljensin vauhtia astuessani tallin ovista sisään, suunnistaen ilmoitustaulua kohti. Vilkaisin ilmoitustaulua. Selasin listaa katsellani, ja huomatessani oman nimeni, totesin meneväni Jöröllä. Hymyilin, ja asvasin satulahuoneen oven. Tanjaa ja Norpatar juttelivat jostakin keskittyneesti, joten tyydyin moikkaamaan heitä ja nappaamaan Jörön riimunnarun naulasta. Hyräillen aloitin matkani kohti Jörön tarhaa. Pian olinkin Jörön tarhalla. Pujahdin lankojen välistä tarhaan. Jörö ravasi luokseni. Klipsautin riimunnarun kiinni Jörön riimuun ja avasin tarhan portin. Tautin Jörön portin kautta tarhasta ulos ja käännyis sulkeakseni portin. Suljin portin, ja lähdin kävelemään tallia kohti. Talutin Jörön karsinaansa ja olin sitomassa Jöröä kiinni, kun kaksi tyttöä tulee karsinan ovelle seisoskelemaan. He kertovat olevansa Jörön hoitajia. Kysyn haluavatko he hoitaa Jörön tunnille. Nuorempi tytöistä nyökkää innokkaasti ja vanhempikin hymyilee. Suuntaan hoitajienhuoneeseen ja keitän itselleni kahvin. Pian nuorempi (nimi taisi olla Jenna?) tulee sanomaan että Jörö on valmis. Nyökkään, siemaisen loput kahvit ja nousen pöydästä. Laitan kahvikupin tiskikoneeseen ja vedän kypärän päähäni. Piia pitelee Jöröä ohjista samalla kun kiskon hanskat käteeni. Pian olenkin jo kentällä nousemassa Jörön selkään. Tunnilla kerrattiin perusasioita, oikeaa istuntaa ja hevosen hallitsemista kaikissa askellajeissa. // Kokeilin täällästä vähän erilaista kirjoitustyyliä, ei oikein onnistunut. Tää kone myös poisti pari tarinan alkua, joten saa nähdä tuliks koko tarina perille asti! // Ja tää olis mulle tasokohtainen tehtävä "käy alkeistunnilla"
|
|
|
Post by norpatar on Dec 21, 2014 16:51:17 GMT 2
Sunnuntai maastoilua (maasto tunti 21.12.2014) Joulualkaa olla jo ovella ja ihanaa luntakin on saatu, joten ilmoittauduin lumisell maastolle. Tallille päästyäni Henna oli minua vastassa. - Emme taida uskaltaa lähteä kauhean pitkälle maastoihin. Teemu oli eilen nähnyt ilveksen jälkiä Siimesteillä. Taidamme käydä vain Pitkospuupolulla ja sitten mennään pellolle vähän irroittelemaan, jos siltä tuntuu. Tänään on kyllä muutama ekaa kertaa maastossa oleva, joten ei varmaan kauheasti rällätä. Haittaako se sua. Teemu pyysi että Okra lähtisi kanssa maastoon, mutta sen satula on huollossa ja Teemu toivoi ettei sille eglantilaista laiteta, kun se on ollut vähän jumissa taas selästä. Ajattelin että voisit ottaa sen ilman satulaa mukaan, Henna puhua pulputti, niin etten sanaa saanut väliin tungettua. - Niin tosiaan se ilves on pyörinyt täällä päin. Näin alkuviikosta sen jälkiä Elinalla, kun käväisin koiria lenkittämässä niillä päin. Onneksi en ole viellä itse Ilvestä nähnyt, mutta koiria en pihaan laske ilman että olen itse valvomassa ja kutsumassa niitä tupaan, jos kissa näyttäytyy. Julius ei onneksi ole metsästyskoira, mutta saattaa sekin perään lähteä puolustaakseen minua. - Mut joo voin ottaa Okran eikä haittaa vaikka meen ilman satulaa, on kiva päästä vähän virkistämään tasapainoaistia, naurahdin Hennalle, joka hymyili vastaukseksi.
Autoin tuntilaisia laittamaan Voodin, Minkin ja Julin kuntoon. Henna otti ratsukseen Marraksen, joka pääsee kokeilemaan johtajan taitojaan. Okra oli onneksi puhtoinen, koska se on ollut loimitettuna koko päivän tarhassa. Teemu pyörähti paikalle aivan heinäisenä. - Oho aloitko paalittamaan heiniä uudelleen käsin, irvistin nähdessäni pojan. - Hups, poika sanoi ja paineli lähimpään karsinaan pudistelemaan heinänä korsia pusakastaan ja kaulahuivistaan. - En nyt sentään, mutta siivoillaan Mirandan kanssa tallin vinttiä näin joulun alla. Jatketaan siitä mihin viimeksi jäit. Paljon roinaa siellä on heinie takana. Siirtelimme paalit uusiin kasoihin ja osa niistä oli levähtäneitä. Lisäksi tiputtaessani irtoheiniä luukusta luiskahdin itse heinäkasaan. Mutta oli mulla asiaakin. Viitsisitkö laittaa sille pintelit joka jalkoihin, kun kerrran menette pellolle ja noi pitkät etusiin, niin niissä on tuo bootsi osuus hoidettu, kun bootsit kierähtää pellolla ympäri. Lisäksi jos vain voit, niin olis tosi kiva, jos sillä olis tää paksu villaloimi päällä, Teemu sanoi ojentaessaan kirjavaa villaloimea minulle. - Okei, mikäpäs siinä. Onkos pinteleillä väliä, kun tuossa on puuvillaisia, joustoja ja villaisia, kysäsin. - Ei ole. Ite oon laittanut noiden paksujen patjojen kanssa villat, jotta ne pysyy, mutta ei kiristä liikaa, kun menee ikävästi rytyyn, poika sanoi jo puolikse lähteneenä ja hävisi takaisin vintin suuntaan.
Pintelöinnin jälkeen laitoin tammalle loimen ja aloin varustaa itseäni. Toppahousut jalkaan takki kiinni ja tuubihuivi kaulaan. Olempas iloinen väriläiskä. Ainut musta on kypärä. Käväisin katsomassa muut ja korjaamassa Voodin takasuojat oikein päin, jonka jälkneen kypärä kiinni ja muut menivät jo pihalle. Heitin sidepullit nopeasti päähän ja marssimem muiden perässä pihalle. Teemu oli laskenut pulkalla tallin vintiltä auttamaan ratsastajia ratsaille ja viimeisenä hän punntasi minut ratsaille.
Lähdimme jonossa Marras, Voodi, Mink, Juli ja Okra viimoisena kohti pitkospuiden reittiä. Alkumatka sujui reippassa käynissä ja metsäsäs pääsimem hiukan ravailemaan tai oikeastaan hölkkimään vain. Voodi oli ainut jolla tuntui olevan hiukan hoppu, mutta sekin rauhoittui päästessään Marraksen rinnalle hölkkimåään. Aurinko paistoi kauniisti ja oli todella ihanaa olla maastossa, vaikkakin metsässä lunta ei ollutkaan ihan hirveästi, mutta kaikkialla oli lunta ja tie oli hyvin pakkaantunut, joten emme kahlanneet syvällä tai rämpineet upottavalla polulla.
Pellolle päästessämme jakaannuimme omiin porukoihin Voodi ja Marras oli oma ryhmänsä ja Mink ja Juli omansa. Henna valvoi ryhmiä ja minä sain ratsastaa Okralla hiukan vapaammin. Tein hiukan ravityöskentelyä ja tamma pääsi hiukan verryttelemään korkeassa hangessa. Lunta oli noin polveen, joten suoritttaminen ei ollut liian rankkaa. Otimem myös hiukan laukkaa ja Okra sai laukata pitkällä kaulalla. Tamman laukka on niin mukava vaikka se tarpoikin hangessa. Taputin tammaa ja annoin sen edetä reippaammin. Isosta laukasta tehdyt pukit eivät olleet niin kivoja, mutta onneksi tammalla oli loimi, jonka säkäpehmusteesta oli hyvä napata kiinni ja istua syvemmälle selkään. Päätin jatkaa työstöä pinemmällä ympyrällä ja lopuksi viellä ravissa. Vasta nyt huomasin että Venn oli ilmaantunut ottamaan kuvia pellonlaitaan, mutta saa nädä onnistuiko hän niin kaukaa ikuistamaan mitään onnistunutta kuvaa. Palasimem muiden joukkoon ja lähdimme tallille, kun muut olivat valmiina. Kävellessäni Vennin ohi mies sanoi: - Sain kaiken ylös, se oli hienoa. Ja hymyili leveästi.
Tallilla Teemu purki kanssani Okran ja Miranda pyyhelsi paikalle. - Lisbeth soitti ja pyysi kuskia kaupalle. Tiet ovat niin jäässä ettei uskalla kävellä edes pysäkille. Minä en millään ehdi eikä Veen. Teemulla ei varmaan ole aikaa työpäivän jälkeen vai kuinka, Miranda kysyi. Poika hiukan tuskastuneena mietti mitä vastaisi. - Minä voin kyydittää, kun haen vain Juliuksen autoon ettei ole yksin liian kauaa, vastasin. - Ah loistavaa. Ilmoitan Lisbetille, Miranda vastasi ja paikkasi menemään. Teemu lupasi hoitaa Okran loppuun, joten vaihdoin vaatteet ja lähdin kotiin.
Kotona nappasin Juliuksen sisältä ja käytin pikku lenkillä. Sitten autoon ja nuorukainen oli intoa täynnä. Siirsin hevoskamani takapenkiltä ulkovarastoon ja lähdin Lisbetin mökille. Pihatie oli luminen, mutta maasturi veti sine oikein hyvin nelivedolla. Pihalla puhdistin ensin mökin portaat ja koputin ovelle. Lisbeth tuli avaamaan valmiiksi taaki päällään. - Hei olet varmaan Eleonora. Ihanaa että pääsit, mutta viitsisitkö hakea hiekoitushiekkaa vajasta, siellä pitiäisi olla säkki viellä, kun tuo edellinen on tyhjänä, mummo pyysi ystävällisesti minua. - Päivää Lisbeth, tottakai haen, sanoin ja lähdin vajalle päin. Polku oli hyvin liukas ja ovi hiukan jumissa, mutta aukesi kyllä. Piha kaipaisi hiukan huoltoa, mutta enne nkauppaan meno ei kyllä ehtisi. Vajassa oli vain pussin pohjat hiekkaa jäljellä, mutta sen verran että sain portaille heitettyä hiekkaa ja hiukan autolle päin, jotta polku ei olisi tappo liukas.
Autoin Lisbetin autoon ja laitoin oven kiinni. Julius alkoi vinkumaan takakontissa. - Onko sinulla koira. Minulla oli ennen lapinkoira kaverina, mutta se tuli liian vanhaksi Lisbeth kysyi. - Joo julius on vuoden ikäinen saksanpaimenkoira, joka on oikein sosiaalinen ja haluaisi tutustua kaikkiin, vastasin hymyille. - No mutta päästä se toki tervehtimään. Rakastan eläimiä, Lisbet sanoi toiveikkaana. En voinnut muuta kuin astua ulos autosta ja käydä laskemassa Juliuksen pois takakontista. Koira syöksyi ulos saatuaan luvan ja kiiruhti Lisbetin ovelle. Ennen kuin ehdin ovea vaaamaan oli mummo jo sen avannut ja Julius istui puoliksi mummon sylissä. Jaahas. Lisbet halaili koiraa innoissaan, joten laitoin oven kiinni ja painelin takaisin autoon. Julius istui kuuliaisesti etupenkin jalkotilassa ja piti päätään Lisbetin sylissä. Kaupan pihassa oli Juliuksen siirryttävä takakonttiin ja menimme kauppaan Lisbetin kansa. Ostosten jälkeen käväisimme viellä rautakaupassa ja ostimme hiekoitushiekkaa. Matkalla kotiin soitin autopuhelimen kautta Martille ja pyysin pihan aurausta. Hän kun käy sännöllisesti meidänkin pihatien auraamassa, niin saisi Lisbetin pihan ja tien kuntoon. Martti ehtikin auraamaan pihaa heti, joten pääsimme aurattua tietä pitkin mökille. - No mutta ompas mukavaa. Meidän täytyy heti mennä keittämään kahvit Lisbet sanoi ja paineli sisälle jo ennen kuin ehdin kasseja ottaa. Ja ehtipä viellä päästää Juliuksen takakontista ja pyysi koiraa seuraamaan. Julius seurasi uskollisena Lisbettiä mökkiin. Vai niin ja minulle jäi kaikki kanto. Martti pysäköi traktorinsa aurattuaan tien ja siirtyi lapio hommiin. Kannoin hiekkasäkit, jonka jälkeen Martin kanssa lähdimme sisälle kaupapkassit mukanamme.
Tupa oli ihanan kodikas. Oven suussa Julius järsi hirven luuta onnensa kukkuloilla ja Lisbet hääri keittiö nurkassa. Oivoi ajattelin. On se nyt kun koirakin hemmotellaan heti alkuun. Juliukselle oli aseteltu lautanen juomakupiksi ja meille katettu pöytä. Aloin purkamaan kasseja jääkaappiin. - Äläpäs laita muita kuin kylmään menevät. Täytyyhän minullekin jäädä jotain tekemistä, kun olette lähteneet, Lisbet sanoi hyvän tuulisena. - Mutta käydäämpäs nyt pöytään, Lisbet käski.
-Julius tuleppas hakemaan täältä nisua, Lisbet sanoi. Katselin silmät pyöreinä, kun koira söi pullaa lautasell murennettuna maidon seassa. Voi voi saattaa olla vähän massu sekaisin illalla. Kun olimme kaikki herkutelleet halusi Lisbet vielä leikittää Juliusta ja hän heitteli koiralle palloa pihalla sen mitä jakosoi ja Martti heitti vähän pidemmälle. Annoin autosta Lisbetille pallon heittimen, jolla pallon saa viskastua pidemmälle ja tästäpäs mummo riemastui. Lisbet leikitti Juliusta noin tunnin piahalla ja minä laitelin tuvasta astiat pois, jonka jälkeen siirryin hiekoittamaan pihaa paremmin. Kun työt oli tehty vein sisälle hiekkaa, jotta Lisbet saa itse lisätä hiekkaa portaille kun tulee tarvetta.
- No mutta nyt meidän täytyisi kyllä lähteä Juliuksen kanssa, sanoin Lisbetille. - Voi nyt jo, lupaatteha ntulla käymään toistekin. Ja jos koskaan tarvitset koiralle hoitajaa, niin tuo se tänne mummon seuraan täälä se viihtyy vai mitä Julius meillä oli niin hauskaa, Lisbet sanoi halaillen koiraa. - Tottakai me tullaan käymään uudelleen. Tänne on sopiva lenkkikin, kun lähdetään kotoa ei ole pitkä matka tähän ja metsän kautta tulee hauska polku. Ei olla ennen pihaan uskallettu, mutta nyt kyllä uskallamme, sanoin hymyillen Lisbetille, joka halasi minua oikein lämpimästi.
Autosta heilutin viellä Lisbetille ja lähdin ajamaan. Huokaisin tien päässä. Olipas siinä pirtsakka mummo. Ihana tutustua, mutta aikaa siinä kyllä kuluu. Ja lisääkin saisi kulutettua. Täytyy ottaa miesväki mukaan, nimittäin poltto puut olivat aika vähissä, mutta pöllejä oli sahattu valmiiksi. Kirvestyötä vailla valmis. Neljä tuntia mummon seurassa vierähti, mutta ei se haittaa. Koira on tyytyväinen, mummo on onnellinen ja minä sain uuden ystävän sekä selkäkivun hiekkasäkeistä, mutta pikkuvikoja.
(Tulipahan tarinaa... Vähän venähtänyt tuntiturinointi) Suoritin tehtävät Ilvekseen liittyvää tarinaa ja auta naapurin vanhusta.
|
|
|
Post by Venn on Jan 2, 2015 2:15:55 GMT 2
Ronja, keskiviikon alkeistunti
Runo kyllä kuvasi ihanasti Jöröä :'D Sointuisuutta oli mukavan hillitystyi, ja samoin epätasainen runomitta toi hyvin elävyyttä tähän - ihanaa! Annan tästä + 7v€ sekä 1ap ja 1lp. Chiyo, alkeistunti lauantaina 08.12.2014Oi, tyylin vaihtaminen on varmasti virkistävää, niin meille lukijoille kuin kirjoittajallekkin :') Otit hyvin mukaan muiden hahmoja tarinassasi, mikä on aina plussaa. Kirjoitusvirheitä ei tullut bongattua myöskään, hyvä! Tästä annan 7v€ + 1ap + 1lp sekä "käy alkeistunnilla" -tehtävän suoritus. Norpatar, sunnuntain maastotunti 21.12.2014Huh, tämä voisi käydä jo molemmista, hoitotarinasta sekä tuntitarinasta : D Hyvä kun et ottanut koiria mukaan maastoon, kuulin puhetta että naapurin koiralla olisi tullut hieman kahakkaa sen ilveksen kanssa - ei mitään suurta, pari kuhmua ja haavaa vain, mutta yhteenotto kuitenkin. Toivottavasti ilves ei vain vahingoittunut kovin pahasti myöskään. Miranda ja Teemu saivan (ihme kyllä) siivottua tallivintin ennen joulua - olin yllättynyt, mua ei pyydetty avuksi kertaakaan! Katselin sen sijaan Teemun ohjeistusta Okran varustuksesta ennen maastoon lähtöä. Olisi voinut luulla että nyt ollaan lähdössä pidemmällekkin vaellukselle, hehe :-) Mutta ei vara venettä kaada! Lumessa laukkaaminen oli varmasti myös hevosten mielestä hauskaa, ne ovat nyt pari kertaa hinkuneet samalle pellolle laukkailemaan maastossa ollessa. (Kuvia sain tosiaankin, pitää vain katsoa onko teidän ilmeet julkaisukelpoisia >:3 ) Oli tosi ystävällistä lähteä kyyditsemään Lisbethiä, nainen pyysi meidänkin kautta tulemaan vielä uudestaan! Mitään yksityiskohtia vierailusta emme kyllä Mirandan kanssa kuulleet, mutta naista on näkynyt harvinaisen paljon tallilla nykyään.. Olisikohan asioilla yhteyttä toisiinsa? Palkkioksi tästä tulee 19v€ (20v€ on tuntitarinoista maksimi, tämä olisi saanut sen muuten mutta pari ylimääräistä kirjoitusvirhettä tuli bongattua :<) sekä 2ap + 1lp. Ilvestarinaan liittyvästä tehtävästä saat merkinnän kaappiin sekä bonuksena 15v€ + 2ap + 2lp, ja myös auta naapurin vanhusta -tehtävä tuli suoritettua, siitä annan palkkioksi korvahupun Voodille! Ja vielä bonuksena METSÄMERKKI hyvästä maastotarinasta
|
|
|
Post by norpatar on Jan 13, 2015 22:25:14 GMT 2
Tiistai 13.1. koulu II tunti Raahauduimpas pitkästä aikaa ihan kunnon koulutunnille. Henna selkeästi aikoo minua kiduttaa, kun en hetkeen ole käynnyt kunnon tunnilla vaan vain jossakin maastoissa hömpöttämässä, kuten Henna sitä kutsuisi. Tämän kidutuksen päättelin listoista minulla nimittäin oli ratsunani Manna. Pienestä paniikista huolimatta hain tamman varusteet, jonka jälkeen lähdin noutamaan itse tammaa. Tarhasta olisi tullut myös Okra, mutta se nyt joutui jäämään tarhaan. Taluttaessani Mannan talliin saapui Teemu talliin ei niin fressin oloisena. - Olisit nyt minuutin aikasemmin tullut, niin olisin napannut Okrankin talliin, irvistin Teemulle, joka tuoksahti mitenkään kaunistelematta vanhalle puliukolle - Ei todellakaan pystynyt aijemmin, enkä tiedä pystynkö edes ratsastamaan. Taidetaan lähteä vain kävelylle, Teemu puuskutti - No tosiaan raitis ilma voisi tehdä ihan hyvää, virnistin.
Poika lähti raahustamaan tarhoille, josta lähtikin suoraan parkkipaikan kautta maastopoluille. - Olisitko ottanut Juliuksen mukaan myös. Se on pelastuskoiraksi kouluttautunut, joten tuo sut kyl kotiin, jos tuuperrut tuonne hankeen tai ainakin hakee apua, huhuilin ovelta Teemun perään. Poika vain mulkaisi minua, jonka jälkeen avasi maasturin takakonti ja Julius syöksyi ulos luvan saatuaan ja alkoi painimaan Unan kanssa. Nelikko lähti maastoon ja huusin kiitoksen perään. Eipähän tarvitse tunnin jälkeen enään metsään raahautua.
Harjasin Mannan ja kävin auttamassa myös Kirppua, joka osallistuu Voodilla tunnille. Neiti kiemurteli jälleen satuloinnissa, joten pidin tammaa kiinni ja käskin sitä laskemaan päätä alas. Kirppu kun tiesi ongelmat, niin tuli pyytämään apua heti kun poni näytti vähänkään hankalaa luontoaan. Satuloin Mannan ja laitoin unohtuneet suojat ja suitset tammalle. Jätin Mannan hetkeksi karsinaan ohjat jalustinhihnojen takana ja huikkasin Kirpulle vahtisiko hän myös Mannaa ja lupasi katsoa perään. Käväisin vessassa ja hain toiset hanskat kaapista. Tuplahanskat käteen, kypärä päähän ja tamma kätöseen, niin olimme valmiit. Todella lupaavan alun tunnille antoi jo matka kentälle. Tamma sai hillittömät säpsyt, kun ovesta ulos tullessa tuulikin sen verran, että edellämenneen Voodin loimi heilahti hiukan ja silloin vietiin tätä tyttö ekan kerran. Pitkin tietä tamma minua veti kohti metsää ja en voinut kuin yrittää pysyä pystyssä. Piha oli sen verran liukas, kun sitä oli aurattu, etten pystynyt stoppaamaan menoa, joten ääntä kehiin ja odottaa hiukan pitävämpää pohjaa. No pellon reunaan sain matkan stopattua ja komennettua tammaa. Talutin Mannan kentälle, jossa Henna hymähti ilkeästi ja piti tammasta kiinni, jotta pääsen edes ratsaille.
Alkutunnista työstimme ratsukoita pääty-ympyröillä ja pitkille sivuille ratsastimme tempon vaihteluita ja ulosasetuksia, jotta saisimme hevoset suoriksi ohjan ja pohkeen väliin. Tätä harjoitusta teimme kaikissa askellajeissa ja etenkin laukassa oli todella haastavaa ja vaikeaakin saada Manna pysymään aloillaan. Tamma olisi mielummin tehnyt laukanvaihdon, kuin suoristanut itsensa ja myödännyt vasta-asetukseen. Kovan työn jälkeen pukittelu ja vaihtoyritykset loppui va amma suvaitsi kulkea halutussa asennossa. Hetken hyvin lyhyen hetken saimme hiulia, jonka jälkeen jalustimet kaulalle ja harjoitusravia. Ravissa kokoamisharjoituksia ja avotaivutuksia. Manna tuntui kivalle, mutta lihaksisto huusi hoosiannaa- Vaikka Voodilla on poniksi isot liikkeet ja Manna on estehevonen, niin on sillä valtavasti ravia verrattuna näihin millä nyt olen puksuttanut. Kuitenkin tunnin lopussa olin ihan tyytyväinen ja Mannakin venytti eteen alas sinkoilematta. Ei sitten kuitenkaan kuin yksi tilanne, missä olisi voinnut isompaa sattua ja monta pikku haaverin paikka kiukuttelun ja pukittelun vuoksi.
Tunnin jälkeen Kirppun kanssa vaihdoimme hevosia ja minä pääsin hoitamaan Voodin. Tarina jatkuu Voodin hoitokirjassa.
|
|
|
Post by ttanja on Jan 16, 2015 23:16:56 GMT 2
Osallistuin lauantain 17.1. yleisI tunnille ja sain ratsuksi jörön. ---- Oli pitkästä aikaa aika osallistua ratsastustunnille. Henna oli laittanut minulle listaan ratsuksi Jörön ja ruuna odottelikin jo karsinassaan. Hain sen varusteet ja harjat karsinalle sekä oman kypäräni. Harjailin Jörön kaikessa rauhassa, puhdistin kaviot ja selvitin jouhet. Nostin satulan ruunan selkään, suoristin huovan ja kiristin satulavyön. Vaihoin riimun tilalle suitset, Jörö otti kuolaimet hieman vastahakoisesti, mutta lopulta alistui kohtaloonsa. Kun herra oli valmiina, iskin kypärän päähäni ja lähdimme löntystämään kenttää kohden. Taluttelin Jörön kentän keskelle ja kiristin satulavyön vielä kunnolla. Laskin jalustimet ja nousin selkään. Säädin jalustimet sopiviksi ja lähdimme Hennan luvalla uralle kävelemään. Käveltiin pitkät alkukäynnit ja tehtiin voltteja sekä pääty-ympyröitä, jonka jälkeen koottiin ohjat ja nostettiin kevyeeseen raviin. Ravissa myös tehtiin voltteja ja sen sellaista. Jörö oli hieman laiskalla tuulella kuten yleensä, joten herraa sai kunnolla tsempata eteenpäin. Käytiin ihan perusjuttuja läpi, sillä tunnille oli eksynyt muutama vasta-alkajakin, vaikka alkeistunti olikin vasta seuraavalla tunnilla. Tunnin päätyttyä mentiin kaartoon ja tiputtauduttiin takaisin maankamaralle. Nostin jalustimet ja löysäsin satulavyötä, jotta Jörö sai päästää ison mahansa takaisin valloilleen. Taluttelin ruunan takaisin talliin. Tallissa riisuin Jörön varusteista ja laitoin sille riimun. Harjasin ruunan kauttaaltaan ja kävin tiputtamassa sen takaisin tarhaan, sillä herra ei osallistunut enää seuraavalle tunnille. Tallissa palautin sen varusteet takaisin paikoilleen ja lakaisin käytävän aikani kuluksi. Huikkasin ohi kulkevalle Hennalle kiitokset tunnista ja lähdin kotiin. --- tasokohtasista tehtävistä yks ratsastustunti suoritettu
|
|
|
Post by Venn on Jan 18, 2015 22:35:57 GMT 2
Norpatar, tiistai 13.1. koulu II Henna tosiaan on aloittanut vakavan ja nähtävästi pitkäkestoisen projektin piiskata oppilaitaan äärirajoille - hyvin tuloksin : D Ja voi Teemu-parkaa taas kerran, taisi olla rankka ilta. Tai rankempi kuin rankka. Hyvä ettei Mannan säikynnästä syntynyt vakavampia onnettomuuksia, mutta kannattaa aina olla varuillaan varsinkin tuulisella säällä. Ihanaa kun vertailit Voodin askentamista Mannan kanssa, toi hyvin todellisuudentuntua tarinaan (: Tästä annan +13v€ ja 1ap + 1lp.
ttanja, lauantai 17.1. yleistunti Heh, musta tuntuu että Jöröstä on tulossa vähän laiska - jonkun korkeamman voiman pitäisi antaa sille pieniä virtapiikkeja silloin tällöin. Tuntitarina oli myös ihana yksinkertainen ja omalla tavallaan "rentouttava", jes :> Tästä annan +9v€ ja 1ap + 1lp. Samalla tasokohtainen tehtävä suoritettu, mistä annan +6v€!
|
|
|
Post by ttanja on Feb 7, 2015 10:20:02 GMT 2
Osallistun 7.2. maastotunnille ja sain ratsuksi Minkin. --- Hyytävän kylmä pakkassää nipisteli poskiani kun tallustin kohti Myllykujaa. Kylmyydestä huolimatta olin ilmoittautunut mukaan Hennan maastotunnille, sillä oli jo korkea aika päästä takaisin hevosen selkään. Old Thomas ja Emma olivat syöneet kaiken aikani viime päivinä, mutta nyt olin onneksi saanut sysättyä tytön äidilleni hoitoon ja Henri oli suonut minulle kauan odotetun vapaapäivän. Astelin tallin pariovista sisään ja käytävällä oli jo kova kuhina kun tuntilaiset varustivat ratsujaan. Ilokseni Norpatarkin oli mukana tunnilla Jörön kanssa, tosin naista näytti hieman harmittavan Hennan hänelle valitsema ratsu. Kävelin Minkin karsinalle, jossa tamma odotteli jo korvat höröllä liikkeelle lähtöä. Siirsin tamman käytävälle naruihin ja kävin nappaamassa varustehuoneesta sen varusteet harjoineen. Harjailin Minkin huolella ja annoin hulmuharjan nauttia pitkästä aikaa kunnon puunauksesta, minua vieläkin hieman suretti sen puolesta ettei se ollut saanut uutta kunnon hoitajaa. Melkein teki mieli ottaa myös Mink takaisin huostaani, mutta sehän tuskin tallin omistajakaksikolle tulisi sopimaan. Noh mutta varustin tamman harjailun jälkeen ja käskin sen odotella kiltisti paikallaan, kun kävin hakemassa oman kypäräni. Läiskäisin kypärän päähäni ja kiristin remmin, jotta potta myös pysyisi sekavan tuuhean hiuspehkoni päällä. Tartuin Minkin ohjiin ja talutin tamman tallipihalle, missä Henna jo odottelikin Voodin selässä. -Kaikki selkään ja muodostakaa jono perääni, muistakaa turvavälit ja rauhallinen tahti. Ei lähdetä ohittelemaan eikä omille teille, jos tulee tarve pysähtyä ilmoitus minulle ennen pysähdystä. Tänään kierretään pitkospuupolun reitti hieman lyhyemmässä muodossa, sillä loppupäätä ei ole ehditty auraamaan ja lunta on jo polviin asti joten ei oteta niin raskasta retkeä näin lauantaille. Henna ohjeisti kaikille. Heilautin itseni Minkin satulaan ja säädin jalustimet sopiviksi. Asetuimme jonon neljänsiksi ja kun kaikki olivat jonossa lähdettiin kohti metsää. Lunta oli tosiaankin kertynyt metsäpoluille melko rutkasti, mutta onneksi joku innokas oli ehtinyt lapioida jonkin verran polkuja auki. Jörölle näytti olevan ylettömän raskasta rämpiä lumihangessa ja Norpatar sai jatkuvasti kehottaa ruunaa reippaammin eteenpäin. Voodilla taas näytti olevan äärimäisen hauskaa lumen kanssa ja Henna sai puolestaan komentaa tammaa jatkuvasti pysymään aloillaan. Onneksi opettaja oli kuitenkin kokenut ratsastaja Voodi totteli nätisti innokkuudestaan huolimatta. Mink ei ollut moksiskaan lumesta, katseli vain maisemia ja köpötteli tyynesti eteenpäin. Jonkun matkan päässä otettiin pienet ravi pätkät ja reviteltiin jumiutuneet lihakset auki, vähän niinkuin hevosten kuntosalilla. Kun lunta alkoi olla jo todella paljon Henna ohjasi meidät kiertotielle metsän kautta takaisin päin. Otimme vielä viimeiset vauhdit hiekkatiellä ja hiljensimme sitten käyntiin ja kävelimme rauhaksiin takaisin tallille. Kiitimme Hennaa tunnista ja tiputtauduimme takaisin maankamaralle. Koska tunti oli päivän viimeinen, huolsimme hevoset ja veimme ne tarhoinsa viettämään ansaittua rauhallista loppupäivää. Tämän jälkeen kukin lähti omille tahoilleen ja minä siirryin Norpattaren kanssa toimistoon juomaan kahvia ja käymään läpi suurimpia juoruja. Teemullakin kuulemma uusi nainen? --- Toka tasokohtainen tunti suoritettu
|
|